Integracja sensoryczna to podświadome współdziałanie zmysłów człowieka, które umożliwia nam wykonywanie codziennych czynności. Rozwój dziecka uzależniony jest od tego jak rozwijają się jego zmysły: zmysł dotyku, zmysł równowagi oraz zmysł proprioceptywny – zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała. Zmysł dotyku pozwala m.in. na odbieranie wrażeń dotykowych takich jak kształt, faktura i temperatura przedmiotów. Zmysł równowagi pozwala na odbieranie wrażeń związanych z ruchem ciała w osi góra-dół i wychyleniami w prawo i w lewo. Zmysł propriocepcji to odczucia pochodzące z mięśni i stawów pozwalające na wykonywanie ruchów bez udziału wzroku. Skutkiem słabej integracji zmysłów dziecko może mieć różnego rodzaju kłopoty z codziennym funkcjonowaniem w domu, w przedszkolu, na podwórku i w szkole. Zaburzone działanie i współdziałanie zmysłów może objawiać się problemami w spostrzeganiu, zachowaniu, uczeniu się, wykonywaniu czynności precyzyjnych, czytaniu, pisaniu, aktywności ruchowej i funkcjonowaniu społecznym.
Na zajęciach z integracji sensorycznej ćwiczyliśmy nasze zmysły, tak aby poprawić percepcję słuchową, doskonalić koordynację wzrokową oraz procesy uwagi i koncentracji. Ciocia Agnieszka przygotowała kilka ćwiczeń, które obok dobrej zabawy miały na celu pomóc zorientować się w schemacie własnego ciała, rozpoznawać usłyszane dźwięki i odwzorowywać na piasku wzory. Zabawa muzyczno – ruchowa „Boogie-Woogie”, naśladowanie gestów i min, chodzenie po piłeczkach sensorycznych, odgadywanie dźwięków z nagrania i odgadywanie przedmiotów na podstawie dotyku zapewniły nam wiele śmiechu i radości, a przy tym pokazały, które zmysły musimy wzmocnić.














